Tématická část: Objevujeme a poznáváme krásu kolem nás – od 6. 3. 2023
Charakteristika:
Pozorování dějů a změn v přírodě v průběhu roku, poznávání jejich podstaty a zákonitostí (zahrada, les, louka, voda a její koloběh, den a noc…). Seznámení se s životním prostředím
a jeho ochranou, bezpečným chováním v přírodě. Vedení k ochraně a zlepšování prostředí, rozvíjení schopností přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí a změnám. Poznávání lidových tradic a zvyků.
Kompetence (to co by dítě mělo znát, vědět, mít zvládnuté na konci předškolního věku)
Má zájem pochopit jevy kolem sebe v jejich souvislostech, dovede se ptát.
Umí vyjádřit, co se mu líbí, co ne, vysvětlit proč.
Chová se vstřícně a nabízí pomoc tam, kde vidí, že je třeba.
Prožívá vztah k lidem, sounáležitost s různými společenstvími.
Dílčí cíle (to čemu se děti učí, k čemu jsou vedeny, co plní, co si osvojují při činnostech v průběhu dne:
Chtít rozumět okolnímu světu, tomu co vidí, slyší, hmatá, pociťuje.
Rozlišit a pojmenovat vlastnosti a kvalitu věcí a vztahy mezi nimi (barva, tvar, povrch, množství, velikost, druhy materiálu...).
Přistupovat tvořivě ke skutečnosti.
Vytvořit si pozitivní vztah k umění.
Mít a hájit svůj názor.
Rozlišit činnosti, které může dělat samo a které mohou vykonávat jen dospělí.
Mít rozvinutou potřebu svobody.
Umět srozumitelně vyjádřit myšlenku, formulovat otázku.
Záměrně naslouchat.
Uplatňovat neverbální komunikaci.
Všímat si změn a dění v obci.
Znát pravidla chování v různém prostředí.
Postarat se o sebe a o druhé podle svých sil.
Uplatnit svou dovednost ve prospěch společenství mateřské školy.
Vědět, jak lidé žili dříve.
Vnímat krásu kulturního dědictví.
Vědět o odlišnostech i podobnostech věcí a jevů, které je obklopují.
Mít povědomí o rozdílech mezi živou a neživou přírodou a o základních podmínkách pro existenci života.
Vědět, že vše se časem vyvíjí a proměňuje.
Konkrétní plán činností je vyvěšen v šatnách jednotlivých tříd.